Het vijfde leerjaar trekt de lijstnummers voor de verkiezingen

20-04-2009 22:45

Lees hier de artikels uit de krant.

Mozaïek helpt handje

zaterdag 04 april 2009

© DIDIER JOURET

SCHAARBEEK - De leerlingen van het vijfde leerjaar van de Nederlandstalige basisschool De Mozaiëk uit Schaarbeek mochten gisteren een handje toesteken bij de trekking van de partijnummers voor de verkiezingen. Ze kwamen oog in oog te staan met de politici die ze in hun lessen hadden besproken.

Directrice Veerle Declercq: 'We hadden op voorhand lijsten gekregen van ministers, maar natuurlijk kennen onze leerlingen hen nog niet allemaal. Ze weten wel dat Herman Van Rompuy 'een belangrijke meneer' is en herkennen enkele gezichten wat al heel wat is voor zo'n jonge leerlingen.'

Twaalf kinderen mochten een balletje nemen. Ines Saidi (11) was een van de gelukkigen. 'Ik heb nummer 12 getrokken (voor Lijst Dedecker, nvdr.). Bart De Wever heb ik gezien, hem kende ik van op televisie. Ook Sasia Elouasrasi (11) mocht een balletje nemen, zij nam nummer 7 voor het Vlaams Belang. 'Ik ken de partijen niet zo goed, maar was wel blij dat ik mee mocht doen. Ik was een beetje zenuwachtig, maar heb alles juist gedaan. Spannend hoor!' (dwt)belga

De Standaard – 4 april 2009

vr 03/04/09 20:02 - Op het ministerie van Binnenlandse Zaken zijn de nationale lijstnummers voor de regionale en Europese verkiezingen getrokken. De nummers bepalen de volgorde van de partijen op de stembrieven en stemcomputers.

De onschuldige handen van dienst kwamen deze keer van twaalf kinderen van een school in Schaarbeek. Zoals gewoonlijk zochten ook nu de politici van de verschillende partijen naar een passende uitleg waarom ze tevreden konden zijn met hun nummer.

De SP.A kwam als eerste uit de bokaal. "We zullen één voor allen en allen voor één ons in de strijd werpen", becommentarieert SP.A-voorzitter Caroline Gennez haar nummer 1.

"De laatsten zullen de eersten zijn", klinkt het dan weer bij Jean-Marie Dedecker van Lijst Dedecker. "Wat had u anders verwacht van boutade?" LDD moet tevreden zijn met nummer 12, partijvoorzitter Dedecker vindt dat duidelijk niet erg.

Deredactie.be

SP.A krijgt lijstnummer 1 voor verkiezingen

Twaalf kinderen van een school in Schaarbeek mochten de nummers trekken.

SP.A kwam als eerste uit de bokaal. 'We zullen één voor allen en allen voor één ons in de strijd werpen', zegt SP.A-voorzitter Caroline Gennez over haar nummer 1.

Lijst Dedecker sluit de rij met het nummer 12. 'De laatsten zullen de eersten zijn', reageert Jean-Marie Dedecker. 'Of wat had u anders verwacht van boutade?'

Dat er uiteindelijk 12 en geen 13 lijstnummers waren, had te maken met het al jaren aanslepende geruzie binnen het Front National. Er dienden zich vrijdag naar verluidt drie vertegenwoordigers van de extreemrechtse partij aan die elk de naam FN claimden. Aangezien niet duidelijk was wie de partij vertegenwoordigde, viel ze (voorlopig) uit de boot. Later krijgen de kleine partijen ook nog een nummer toegewezen.

De volledige lijst:

1. SP.A

2. PS

3. CDH

4. SLP

5. N-VA

6. Groen!

7. Vlaams Belang

8. MR

9. CD&V

10. Ecolo

11. Open VLD

12. Lijst Dedecker

kld (vrt)

Het Nieuwsblad

Sp.a krijgt lijstnummer 1 bij verkiezingen

Op de FOD Binnenlandse Zaken zijn vandaag de nationale lijstnummers getrokken voor de Europese verkiezingen. De nummers worden ook gebruikt bij de regionale stembusslag.

Een onschuldige kinderhand haalde sp.a als eerste uit de bokaal. Minister van Binnenlandse Zaken (Open Vld) deed daarvoor een beroep op leerlingen van de Basisschool De Mozaïek uit Schaarbeek. Zij kwamen uit een klas met 14 leerlingen met 12 nationaliteiten. Elke nationaliteit mocht een nummer trekken. Lijst Dedecker (LDD) was laatste en trekt met nummer 12 als rugnummer naar de verkiezingen.
Overzicht van de nummers
1 sp.a, 2 PS, 3 cdH, 4 SLP, 5 N-VA, 6 Groen!, 7 Vlaams Belang, 8 MR, 9 CD&V, 10 Ecolo, 11 Open Vld, 12 Lijst Dedecker.

Het Front National (FN) kreeg geen nationaal lijstnummer toegekend. Dat had te maken met het al jaren aanslepende geruzie binnen het Front National. Er dienden zich drie vertegenwoordigers van de extreemrechtse partij aan die elk de naam FN claimden. Aangezien niet duidelijk was wie de partij vertegenwoordigde, viel ze (voorlopig) uit de boot. Later krijgen de kleine partijen ook nog een nummer toegewezen. (belga/bf)

Het Laatste Nieuws

BSGO De Mozaïek